11 april, 2018

Echwel.....welkom Lidl!


Eindelijk!!
Lidl op Slaak heeft vandaag zijn deuren geopend.

Iedereen stormt naar binnen en doet een aanval op de aanbieding van de overheerlijke koffiebroodjes die ik als pain raisin ken.


Ik ben niet zo handig met die schep. Het doet me denken aan een kermisattractie: met een grijpertje een plastic horloge zien te pakken.
 Natuurlijk, het gaat om de hygiëne. Maar ik word van links naar rechts geduwd.
Binnen de kortste keren is het er een puinhoop. Broodjes en ongebruikte zakjes liggen op de grond.

Ik snel mij naar de kassa.
Wegwezen en terugkomen wanneer de dampen zijn opgetrokken. 


Buiten kom ik blij opgewonden mensen tegen. Ze willen hun vreugde met mij delen.
Terwijl ik mijn fiets van het slot haal hoor ik een onvervalste Rotterdamse tongval achter me:

"Mooi hè die tas?"

Een mevrouw met twee volle boodschappentassen kijkt me glunderend aan.

'Ja geweldig,' antwoord ik.

"Wat een zaak hè. Ik gaat altijd naar Ommoord of Zuid, maar deze is echt de allermooiste.
Goh, wat bent ik er blij mee.
U ook?"

Ik knik.
'Ja, ik ben ook een Lidl fan.'

"Nou maar Bas van de Heijden is ook een fijne zaak hoor. Gek hè, ik blijf Bas van de Heijden zeggen. Mijn dochter zeg dan: Ma - het is nu Dirk hoor. 
Maar ik ben erg van de originele namen.
U ook?"

Weer moet ik toegeven dat ook ik dat doe.

Ze gaat nog even door en ik bemerk dat ik van haar geniet en mij thuisvoel.

"Aldi vind ik niet echt. Enge zaak. Daar gaat ik niet naartoe.
U wel?"

Ik heb geen zin om te vertellen dat ik wel bij Aldi kocht, maar dat ik dat deed bij gebrek aan Lidl.
Ach en die arme chagrijnige manager op de Lusthofstraat, die zijn winkel tijdelijk moeten sluiten vanwege een verbouwing, die volgens mij als "tegenzet" gezien moet worden.

'Ik ga de warme koffiebroodjes thuis afleveren. We komen elkaar hier vast vaker tegen.'

"So - lekker hè - die broodjes? Echwel.
Heb u de ragoutbroodjes al gehad?"

'Die zijn slecht voor mij,' lach ik.

Ik loop richting fietspad.

"Meid, je ben harstikke slank," hoor ik achter me.

Ik steek mijn duim op en rijd weg.

Lidl heeft topklanten!


Geen opmerkingen: