11 november, 2017

Veteranen


Het is Veterans Day.
Big deal in de VS.

Maar eerst dit:
Het zal middernacht zijn geweest dat ik wakker werd van de (na)dorst.
Terwijl ik in de kamer op de bank mijn glas leeg zat te drinken schoot er iets met veel poten langs mij. Het verdween achter de koelkast.
Ik schrok me te pletter.

Wat was dat?
Een spin? Maar dan wel een knoert.
Of was het een hagedis?

Ik ben gelukkig weer in slaap gevallen, maar u kunt zich misschien voorstellen waar ik over droomde.

Vanmorgen heb ik het gemeld.
Om acht uur stond de klusjesman voor de deur.

Hij geloofde niet dat het een spin was geweest.
Volgens hem was het een cockroach (kakkerlak) en dan wel een hele grote. Die komen in Florida veel voor.
Enfin, er is achter de koelkast een vernietigend hapje gelegd en nu maar hopen dat het veelpotig gespuis wegblijft.


De kranten puilen deze dagen uit van de coupons.
Allemaal gigantische deals. Vanwege Veterans Day.
Heel uitnodigend voor uw blogster nu de dollar weer laag staat. En dan moet black friday nog komen. 

Het parkeerterrein van Coasland Mall is nog bijna leeg wanneer ik mijn fiets parkeer.
Macy's is net open.


Met goed gevulde tassen fiets ik twee uur later terug naar het hotel.

Ons hotel zit dit weekend vol.

Er zijn veel vaders met kinderen.
Veteranen.

Zojuist kwam ik zo'n ruwe bolster bij het zwembad tegen.
Het lijf bont en blauw getatoeëerd. 
Kinderen in het zwembad. Hij met een sigaret op een ligbed.
De sigaret pinkt hij weg, in een bloemenbed.

Wat heb je meegemaakt?
Wat heeft je gezin moeten doorstaan?
Huwelijk kapot?

Getormenteerde zielen. 

Ik herinner mij die duizenden soldaten, mannen en vrouwen, op Hartsfield-Jackson (Atlanta). 
Op weg naar Irak.
Zij/wij wisten toen nog niet wat zij/wij nu wel weten.

Ik sprak een echtpaar ("we've been enlisted") in de duty-free shop, daar waar hun superior hen niet kon zien.

"Why?"

"For the money. Only for the money. We want to start our own business."

"But what if one of you .....?"

"Then the other gets even more money."

Ik stond bijna te janken.
Het aangezicht van al die mannen en vrouwen in nieuwe kaki uniformen op weg naar een smerig land waar een smerige oorlog werd gevoerd.

Ze verdienen de aandacht die ze op deze dag krijgen.
*****

Geen opmerkingen: