05 mei, 2017

Verward


Je leest het momenteel aan de lopende band:

"Schade begraafplaats door verwarde man."
"Verwarde man opgepakt die dreigde woning op te blazen."
"Verwarde man crasht na achtervolging."
"Verwarde man naar ziekenhuis na sprong van flat."
"Verwarde man dreigt met ontploffing in Hoorn."
"Verwarde man vernielt auto's en verwondt agenten."
"Verwarde man bedreigt agenten met kruisboog."
"Verwarde man met mes zaait paniek op de Europaboulevard."
..........................

Ook het perazijnzuur-lek, waarbij mensen zwaar gewond raakten en zelfs op de IC van het IJssellandziekenhuis terechtkwamen lijkt veroorzaakt te zijn door een verwarde man.

Sorry, maar ik raak verward door die term.

Ik ben namelijk ook soms verward:
- als ik mijn huissleutels ben vergeten
- als ik suiker over de aardappels doe in plaats van zout
- als ik boodschappen vergeet die op mijn lijstje staan, maar wel met andere onnodige dingen thuiskom.

Waarom moeten wij toch telkens onze woordenschat aanpassen?

Mijn lieve oma Egmond had het over "het gekkengesticht."
Daar bedoelde ze niets lelijks mee, laat staan dat ze er iemand mee wilde kwetsen. Maar je begreep precies wat ze bedoelde.
Gekken mag/kan niet meer.
Gesticht mag/kan niet meer.

Het zijn nu allemaal therapeutische instellingen met mooie namen die vooral niet doen vermoeden dat er psychiatrische patiënten worden verpleegd.

Prima, maar ik vind dat het woord verward de lading niet dekt.

Er worden ernstige misdrijven gepleegd door verwarde mensen.

Maar zoek ik verward op, dan stuit ik op deze betekenissen:
Afgebroken, Bedorven, Beduusd, Beduveld, Chaotisch, Confuus, Door elkaar, Dooreen, Duister, Gealtereerd, Gecompliceerd, Gederangeerd, Hoteldebotel, IJl, IJlhoofdig, In de war, Ingewikkeld....

Dit associeer je toch niet met de ernstige vergrijpen die momenteel in de media komen?
Op psychische aandoeningen?

Waarom toch dat krampachtig verzwakken van woorden en begrippen die duidelijk en begrijpelijk zijn? 

Iemand met een psychose is dus verward.
Maar iemand die zijn trui binnenstebuiten aantrekt is dat ook.

De angst om mensen te kwetsen begint belachelijke vormen aan te nemen.

Vanaf nu ben ik niet meer verward. 
Ik ben verstrooid. 
Figuurlijk gesproken dan, hè.
****

Geen opmerkingen: