27 april, 2017

De Koning


Willem De Koning is vandaag jarig.

Ik verspreek mij nog regelmatig wanneer ik mensen een leuke Koninginnedag toewens.
Macht der gewoonte.

Ik heb niets met deze feestdag sinds 1980.
Het defilé op Soestdijk. Dat was nog eens leuk.

En wij hadden echt feest in Kralingen.
's Morgens in een lange stoet achter de drumband aanlopen.
's Avonds feest op de Spido met afsluitend een groot vuurwerk. En tussendoor allemaal straatspelen.

De koning was vanmorgen met zijn familie in Tilburg.
Zelden zo'n ongezellige stad gezien als Tilburg.
De koning mag op zo'n traditionele feestdag alleen nog maar in historische gemeenten komen:
Middelburg, Zierikzee, Giethoorn, Deventer.....
Maar niet in Tilburg, Eindhoven, Almere, Heerhugowaard....

Ik zag ze alleen maar handjes schudden.
Dat heet Koningsdag nieuwe stijl.

Er was even een leuk moment toen de jongste dochter een tel uit het oog van de beveiliging raakte en door haar vader bij de kraag werd gegrepen.
"Hier blijven," las ik van zijn lippen.

Wij liepen de stad in.
Er werd niet gevlagd.

Er was geen feeststemming.
Op de gewone markt is het drukker dan op deze vrijmarkt.
Het koude weer hield de meeste terrassen leeg. 


Maar een warm frietje van Bram Ladage gaat er altijd in.
En dus moest Jacky even op de arm.


Het was troep wat er verkocht werd.
Zo nu en dan zag je een oranje hoofddeksel.


Rotterdam maakt zich op voor een ander "Koningsfeest."
Het feest van Feyenoord.

Het feest van Koning Voetbal.
****

Geen opmerkingen: