15 januari, 2017

"Yes we can"


Het is niet uitgekomen.

Ook ik had in het begin goede hoop.
Alles was beter dan een vervolg van het Bush tijdperk.

Barack Obama, een jonge intelligente sprankelende Democraat, beloofde het roer om te gooien.
Een droom voor gekleurd Amerika kwam uit.
Maar de beloftes heeft hij grotendeels niet waargemaakt.

Obamacare werd Obama's struikelblok. De Democraten verloren daarmee de meerderheid in het Congres en Obama's plannen werden sindsdien stelselmatig door de Republikeinen om zeep geholpen.

Mocht u "Inside Obama's White House" nog kunnen bemachtigen, dan raad ik u dat van harte aan.

Obamacare wordt momenteel ontmanteld door de Senaat en het Congres.

Ik vind het schokkend dat onder deze zwarte president raciale rellen, zoals ik ze herinner uit de jaren '60, zijn toegenomen.
Hij had er geen grip op.

Op Facebook plaatsen mensen huilende berichten over het afscheid van Barack en Michelle Obama. Ze hemelen hem op en ze willen Michelle als president.

De Amerikaanse maatschappij is de onze niet.
De staatsvorm is anders. Zo ook het kiesstelsel.
Wij kunnen het ouderwets en oneerlijk vinden. Daar denken de Amerikanen heel anders over.

Zij kiezen hun president. Niet wij.
Hij is hun president. Niet de onze.

Ja, Michelle Obama kon mooie speeches houden. Mensen, die schreef ze niet zelf hoor!

Ze had zich tot doel gesteld de arme Amerikanen aan gezond voedsel te krijgen.
Meer groente. Meer fruit. Minder fast food.

Maar eenieder die zoals ik vaak en langdurig in de VS verblijft, weet dat verse groenten en fruit duur zijn. Een happy meal van $1,99 vult de maag beter dan een appel.


The First Lady werd een stijlicoon.
Ook daar waren de meeste Amerikanen niet over te spreken.

Big spender Michelle Obama mag dan populair zijn in Hollywood en fancy New York, haar betrokkenheid bij de minder bedeelde (gekleurde) Amerikanen komt op mij als hypocriet over.

De laatste acht jaar is de onrust, achterdocht en verdeeldheid alleen maar toegenomen.

Toen ik laatst het adres van een voormalige buurman zocht, die 10 jaar geleden fervent Democraat was en toen voorspelde dat de VS regelrecht op een burgeroorlog afstevende, zag ik tot mijn grote verbazing Republican achter zijn naam staan.

De kiezers zijn de Democraps zat.

Met zijn laatste stuiptrekkingen: 
het uitzetten van Russische diplomaten, zijn aanval op Trump/Putin en het Syrië fiasco, laat hij zien een wanhopig verliezer te zijn.

Mijn stelling:
Als Obama echt zo'n goede president was geweest, dan was Donald Trump nooit gekozen.


Ik had het ook liever anders gezien.
*****

Geen opmerkingen: