09 augustus, 2016

Schotland en de EU

Onlangs (7 juli) geleden schreef ik het volgende:
"Over een paar dagen zit ik te lunchen met mijn Britse vriendjes.
De één is conservatief en stemde voor Brexit (hij stuurde me ironische EU-cartoons waar ik eigenlijk niet om kon lachen).
De ander stemt Labour en is tegen Brexit."

Die lunch heeft inmiddels plaatsgevonden.
Mijn conservatieve vriend heeft spijt van zijn vóór-stem.
Hij is niet de enige.

Wat er na het referendum is gebeurd had niemand verwacht.
Het land schudde op zijn grondvesten.
De aanjagers van Brexit kozen het hazepad.
Noord-Ierland en Schotland riepen direct het Koninkrijk te willen verlaten.

Het was mij nooit zo opgevallen, maar sinds de Brexit erdoor is ving ik overal in Schotland EU-signalen op.

Nu waren wij ook in een deel waar men zwaar op de EU leunt.

We spraken boeren in de buurt van Girvan.
Zij zijn radeloos. Schotten laten niet zo snel het achterste van hun tong zien, maar over de Brexit zijn ze heel uitgesproken.

Tijdens ons verblijf in de Hooglanden, een afgelegen (natuur)gebied dat echt afhankelijk is van Europese steun, keken we iedere dag naar het Schotse nieuws.

We zagen de kersverse premier Theresa May op bezoek gaan bij de Schotse regeringsleider Nicola Sturgeon.

Een nieuw referendum voor Schotse onafhankelijkheid dreigt.

Of het zover zal komen weet ik niet.

Wij spraken in een restaurant een Schotse dame die voor de EU in Brussel zit en daar net een huis heeft gekocht. Ook zij was niet blij - om maar eens een understatement te gebruiken.
Ze duwde haar jarige moeder naar voren.
"My mom voted against Brexit," waarmee ze een statement wilde maken.

Volgens haar zou het zo'n vaart niet lopen.
Schotland kan gewoon niet zonder de EU en dat weten ze in Londen ook.

Ik maakte eruit op dat Londen concessies zal doen om Schotland in het Verenigd Koninkrijk te houden.


"Dat huisje wil ik kopen," riep ik toen we Jacky gingen uitlaten.
Pas toen ik bij de voordeur stond zag ik dat dit cultureel erfgoed bestaat met de gratie van de EU.

Culturele projecten die straks geen geld meer krijgen uit Brussel.......sterven die uit?
Vernietig je daarmee niet je eigen beschaving?


De Hooglanden werden pas in de 19e eeuw bereikbaar.
Niet dat het wegennet perfect is, maar ik vrees dat het voor de (EU) automobilist verstrekkende gevolgen zal hebben wanneer natuur en infrastructuur aan hun lot worden overgelaten.

Kortom, ik ben er mij zeer van bewust dat de Brexit rampzalig is voor Schotland.


Met pijn in het hart verliet ik Groot-Brittanië. Een land waar ik mij prettiger voel dan in Nederland.

De grenscontrole in Calais en Folkestone is sinds de terroristische aanslagen en de vluchtelingenstroom verdubbeld.

Veiligheidsmaatregelen waar het merendeel van de Europese bevolking op hoopt en om schreeuwt.

"Brussel, luister! En voorkom nog meer exits!"
********

Geen opmerkingen: